Shoppen in Maastricht -> Verlichting in de kledingwinkels

Gisteren ben ik met mijn vrouw een dag in Maasticht geweest om, zoals men dat populair zegt, te gaan shoppen.

In tegenstelling tot veel mannelijke collega’s, vindt ik het wel een leuke en ontspannende bezigheid.

Echter ik loop niet alleen met mijn neus naar onderen, maar als lichtadviseur natuurlijk ook naar boven.

Want daar hangt het product dat het product verkoopt.

Mij vallen dan ook een aantal zaken op:

 

ONS GROTE WONDERLAMPJE: DE LED……

Steeds meer kledingzaken worden voorzien van LED.

Leuk en energiezuinig, maar een groot deel van de dameskleding heeft de kleur “gebroken / beige wit”.

Niets mis mee zou je zeggen, maar onder de LED-verlichting raak je toch wel iets in de war. Want wat is nu de echte kleur van dat truitje?

Het gevolg:

-> truitje van de haak

-> met het truitje naar het raam

-> alarm…..

Ook nu weer de opmerking dat ik geen bezwaren heb tegen het gebruik van LED, maar wat kleurweergave betreft is het gewoon nog steeds niet te vergelijken met gasontlading / halogeen.

Wordt LED toegepast, dan is het wellicht verstandig om oplossingen aan de klanten te bieden om het kledingstuk in al zijn pracht onder het echte licht te kunnen aanschouwen.

Oplossingen zijn niet zo moeilijk.

 

V&D (en andere zaken)

Iedereen weet van de afgelopen periode dat V&D het op zijn zachts gezegd nogal moeilijk heeft.

V&D zou ook een beetje achter lopen met de inrichting van de winkel. (Persoonlijk denk ik zo’n 100 jaar)

Loop ik de Bijenkorf binnen, dan is het al iets beter gesteld met het aanprijzen van de producten.

Echter, kijk ik dan naar de TL-verlichting (die volgens mij bij veel grote zaken nog uit het jaar 1960 stamt) dan valt mij gewoon op dat er een mix van kleurtemperaturen gebruikt worden.

Het kan dan wel zo zijn dat dit een lichtadviseur direct opvalt, en de doorsnee klant hier totaal geen oog voor heeft, maar wat deze klant wel ervaart is een rommelig, niet strak geheel.

Ik vraag me dan ook vaak af waarom bij het vervangen van verlichting geen rekening gehouden wordt met de techniek van het licht.

Goed licht verkoopt toch het product. Je bent tenslotte binnen en niet buiten.

En binnen is licht nu eenmaal nodig anders verkoop je helemaal niets

 

Dat even over mijn dagje shoppen.